הסכם חיים משותפים או ידועים בציבור

בסעיף 55 לחוק הירושה התשכ”ה-1965, ישנה התייחסות לעניין של ידועים בציבור, והוא משווה בהקשר זה את מצבם של ידועים בציבור לזה של זוגות נשואים:

“איש ואישה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים זה לזה ומת אחד מהם ובשעת מותו אף אחד מהם לא היה נשוי לאדם אחר, רואים את הנשאר בחיים כאילו המוריש שציווה לו מה שהנשאר בחיים היה מקבל בירושה על פי דין אילו היו נשואים זה לזה, והוא כשאין הוראה אחרת, מפורשת או משתמעת בצוואה שהשאיר המוריש”.

על ידועים בציבור לא חל חוק יחסי ממון, אלא “חזקת שיתוף”, אשר משמעותה היא כי הרכוש אשר נצבר במהלך תקופת החיים המשותפים ייחשב כמשותף רק אם התקיימה ביניהם כוונת שיתוף.

במקרה של ידועים בציבור השיתוף אינו אוטומטי, ובעיקר ככל הנוגע לרכוש שהוא חיצוני לתא המשפחתי (כגון: נכס ‏עסקי). משכך, על המבקש שיתוף להוכיח כי אמנם הייתה כוונת שיתוף גם ביחס לנכסים אלו.

לכן, במצב של סכסוך משפטי עתידי בין ידועים בציבור, יהיה על הצד הטוען לשיתוף בנכסים להוכיח, כי הם נכנסים להגדרה של ידועים בציבור ולהוכיח, כי חלה חזקת שיתוף על הנכסים הספציפיים שבמחלוקת.

הסכם ממון בין ידועים בציבור גם יסייע לצדדים לקבל הכרה רשמית מצד מוסדות המדינה (למשל: המוסד לביטוח הלאומי) ו/או גופים שונים (למשל: זכויות בן זוג, אשר מקורן מקום העבודה של בן הזוג השני), כבני זוג ידועים בציבור, לכל דבר ועניין, אף מבלי שנישאו.

ההסכם ישמש כראייה לעניין קבלת קצבת שארים, וכו’.

מהו הסכם ממון בין ידועים בציבור?

הדרך המשפטית להסדיר את מערכת היחסים הכלכלית בין בני זוג ידועים בציבור, הן למהלך תקופת הקשר והן לעת משבר ופרידה – היא באמצעות עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור.

במקרה של בני זוג ידועים בציבור ההסכם אמנם בנוי מבחינה משפטית באופן דומה להסכם ממון, אולם אינו מאושר מכוח חוק יחסי הממון.

נקרא גם:

הסכם ידועים בציבור.

הסכם ממון ידועים בציבור.

הסכם חיים משותפים.

הסכם לחיים משותפים ויחסי ממון.

אישור הסכם ידועים בציבור / חיים משותפים

הסכם ממון בין ידועים בציבור אין חובה לאשר בבית משפט.

הסכם ממון יהיה תקף מיד עם חתימת בני הזוג עליו, וזאת בהיותו הסכם שנכרת בהסכמה בין שני צדדים, המחייב אותם מבחינה משפטית, לפי דיני החוזים, לכל דבר ועניין.

הסכם ממון בין ידועים בציבור אינו מוגבל בזמן ויהא תקף כל עוד מערכת היחסים מתקיימת (ההסכם יפקע במקרה של פרידה, או חלילה בפטירת מי מהצדדים).

אם הצדדים מעוניינים, ניתן לחתום על ההסכם גם בפני עורך דין ו/או נוטריון, על מנת לתת להסכם הממון תוקף משפטי חזק יותר, המעיד על כך שבני הזוג אכן חתמו על הסכם הממון, וכי עשו כן מתוך רצון חופשי ובחירה, לאחר שקראו את תוכנו, הבינו את משמעות הוראותיו ואת תוצאותיו המשפטיות.

מומלץ לאשר הסכם ממון בין ידועים בציבור בפני בית משפט לענייני משפחה.




דילוג לתוכן